Voor élke ambtenaar
SEPflix E-learning over actuele en terugkerende thema’s.
Patrick Kemperman heeft in 20 jaar veel ervaring opgedaan bij de afdelingen Burgerzaken en Publiekszaken van zo’n 25 tot 30 gemeenten. In de Broedplaats praat hij met Ingrid van Zeeland (SEP) over de basisnorm en het belang van permanente educatie op het gebied van Burgerzaken.
De NVVB is erg actief om permanente educatie vorm te geven. Zo is er een kennisprogramma voor elke medewerker van Burgerzaken, de basisnorm – dat elke drie jaar herhaald zou moeten worden. Maar nu het zo druk is bij gemeenten, hoe ga je dan om met die leernormen? Patrick vertelt dat elke gemeente op een andere manier invulling geeft aan het leren, maar gemiddeld vindt elke manager het belangrijk dat er aandacht is voor goede educatie. Kennis is het fundament om inwoners goed te kunnen bedienen.
De afgelopen 4 tot 5 jaar zaten we in een paspoortdip maar die is voorbij. Patrick heeft een forecast laten maken, en wat bleek? We krijgen nu 7 tot 10 keer meer aanvragen voor reisdocumenten dan in de maanden daarvoor. Iedereen zag die drukte aankomen, maar heeft ook iedereen zich goed voorbereid? Staan er straks buiten bij het gemeentehuis rijen inwoners om paspoorten aan te vragen of moet je weken wachten om een afspraak te kunnen maken voor een aanvraag? Als dat gebeurt, dan ligt de prioriteit echt niet bij educatie.
Terwijl scholing juist heel belangrijk is om fraude te voorkomen. Denk maar aan de Taghi-affaire: een gemeentemedewerker leverde jarenlang paspoorten uit aan handlangers van deze criminele bende. Dat is een scenario dat elke gemeente wil voorkomen dus daar moet je goed opgeleide medewerkers voor hebben.
Om de werkdrukte op te vangen zoeken gemeenten slimme oplossingen. KCC-medewerkers worden steeds vaker ingezet om de uitgifte van identiteitsbewijzen te verzorgen. Identiteitsvaststelling bij de uitreiking is net zo belangrijk als bij het aanvragen. Die kennis moeten de medewerkers dan wel hebben.
Er is nu dus bij Burgerzaken veel werk én een arbeidskrapte. Basiskennis voor de medewerkers Burgerzaken is belangrijk, want ze hebben een kritische taak. Als manager is het dan soms hard werken om tijd, budget en middelen te krijgen om het leren in te richten. Patrick is er daarom voorstander van de basisnorm verplicht te stellen. Want dan is altijd de urgentie duidelijk en hoeft een manager niet te leuren voor extra scholingsplannen. En dan heeft elke medewerker altijd de juiste kennis.
Dat doen ze in de zorgsector al lang, daar leer je continu. Maar bij de gemeente kan het zomaar gebeuren dat een uitzendkracht achter de balie terecht komt zonder basiskennis! Als de basisnorm verplicht wordt kan dat niet meer, dat geeft veel duidelijkheid. Een verplichte certificering met een periodieke onderhoudsplicht, een APK-keuring voor burgerzaken dus.
Patrick: iedere medewerker leert anders, zit op een ander niveau. De één heeft een volle harde schijf in het hoofd als een soort databank, de ander volgt tussendoor een actualiteitencollege. Het gaat erom mensen te motiveren om een opleiding te volgen.
Hij geeft als tip mee voor organisaties om op tijd te beginnen met het vervangingsvraagstuk. Als er ervaren medewerkers gaan vertrekken, vertrekt er ook kennis. Je kunt deze mensen bijvoorbeeld ook als mentor inzetten om tijdig hun kennis over te dragen aan nieuwe medewerkers.
Luister naar de podcast voor andere oplossingen om de werkdruk te verlichten en manieren om educatie vorm te geven. Nog meer weten? We praten graag verder op het NVVB-congres!
Zie je geen Vimeo-player? Klik dan hier om de video te bekijken.