Toegankelijkheid leermiddelen

Toegankelijkheid leermiddelen

Bij SEP vinden we het belangrijk dat iedereen kan leren, ook als er een functiebeperking is. Onze digitale leervormen moeten dus voor iedereen bruikbaar, begrijpelijk en bedienbaar zijn.

Aanpak

Daarom ontwikkelen we onze e-learning en andere leermiddelen volgens de WCAG 2.1-richtlijnen, met aandacht voor mensen met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen. We zorgen onder andere voor heldere en korte teksten, goed contrast, toetsenbordnavigatie, ondertiteling en een heldere structuur. Zo maken we leren inclusief, gelijkwaardig en toegankelijk voor alle overheidsprofessionals.

Doorontwikkeling

De toegankelijkheidsaudit laat zien dat we al een heel eind op weg zijn met niveau B (groen). Daar zijn we trots op. Aan de verdere ontwikkeling en actualisering van de toegankelijkheid van onze leermiddelen werken we continu met een verbeterplan. Wat we kunnen verbeteren en aanpassen, voeren we uit.

Toegankelijkheidsverklaring

Na de audit in februari 2025 door bureau Swink is er een toegankelijkheidsverklaring opgesteld.

Toegankelijkheidsverklaring leermiddelen SEP

Rapport – Audit digitale toegankelijkheid SEP e-learningmodule

Status toegankelijkheid e-learning SEP

Status-toegankelijkheid-B
Onze modules voldoen momenteel gedeeltelijk conform WCAG 2.1 niveau AA. Dit betekent dat de meeste onderdelen (32/50) van de e-learning voldoen aan de succescriteria, maar dat er enkele uitzonderingen zijn. Van de criteria die beter kunnen zijn er een aantal verbonden met techniek van andere leveranciers. De overige criteria hebben te maken met verfijningen van o.a. de voorleesbaarheid, kleurcontrast en focusvolgorde – deze worden/zijn al verbeterd.